In 2004 stond het beheersen van de kostprijs centraal waarbij we de vraag stelden: waar ligt de grens van schaalvergroting en wat is uiteindelijk de meerwaarde voor uw klant? Is dit prijs, kwaliteit of een combinatie van beide? Het thema van 2006 borduurde daar op voort door duidelijk aan te geven dat onderscheidend vermogen en bedrijfsvisie richting moeten geven aan de ontwikkeling van uw bedrijf in een continu veranderende markt.
Kiezen: waar bent u goed in?
Verkeerde keuzes kunnen leiden tot lagere productie, kwaliteitskortingen, mislopen van premies of zelfs partijen die niet of moeilijk vermarktbaar zijn. Alleen met een goede kwaliteit kan nog geld verdiend worden. Voor de producent ligt er dan ook de uitdaging om geld te verdienen met mooie tafelaardappelen die bovendien ook nog goed smaken, fritesaardappelen te leveren die vrij constant zijn in bakkwaliteit en pootgoed te telen conform NAK eisen. Geld verdienen aan de aardappelteelt is dan ook de uitdaging die gebaseerd moet zijn op een beheersbare kostprijs, maar bovenal op verbeterpunten in kwaliteit die moeten leiden tot een beheersbare teelt en marktrisico's.
De consument kiest ook!
Ondanks het feit dat de consument prijskritisch is, heeft deze wel degelijk oog voor kwaliteit en smaakvolle aardappelen en aardappelproducten. De aardappel staat door zijn gezonde eigenschappen breed in beeld en is bovendien veelzijdig, gemakkelijk en lekker. Door de brede range van toepassingen komt de aardappel, in wat voor vorm dan ook, bij menig consument terug in één van de dagelijkse eetmomenten. De uitdaging is dan ook om consumenten meer te laten genieten van het aanbod aardappelen en aardappelproducten. Centrale vraag wordt dan wel of wij als sector voldoende uit de kast halen om de smaakpupillen van de consument te verleiden. Positieve kwaliteitservaring is de beste promotie die je kunt bedenken. De aardappel als ambassadeur van zijn eigen succes. Deze uitdaging is niet mis maar zet ons stil bij ons bestaansrecht in aardappelen: de uiteindelijke keuze van de consument.